Resumé: informationsmøde for leverandører

KOMBIT afholdte den 6.marts et informationsmøde for leverandører om kommunernes og KOMBITs forventninger til de kommunale it-leverandører.

KOMBIT ønsker at sikre en smidig overgang for både kommuner og leverandører i forbindelse med Monopolbruddet. Det indebærer også etableringen af den fælleskommunale Rammearkitektur og den nødvendige infrastruktur; den fælleskommunale Serviceplatform og de fælleskommunale Støttesystemer.  

KOMBIT arrangerer derfor en række informationsmøder for at skabe en åben dialog om KOMBITs behov, organisering og forventninger, samt de muligheder, der åbnes for it-leverandørerne. Det første informationsmøde blev afholdt den 6.marts.

Behov, kommende udbud og krav

Informationsmødet tog udgangspunkt i SAPA-projektets behov. SAPAs sammenhæng til Rammearkitekturen og den overordnede tidsplan for SAPA blev præsenteret på mødet. Herudover gennemgik KOMBIT på et overordnet plan, hvordan ’Vilkår for integration’ til Serviceplatformen og Støttesystemerne er udformet. Vilkårerne er suppleret af en udbudsvejledning til kommunerne – baggrunden for vejledningen blev også gennemgået. Vejledningen til kommunerne er særligt centralt, da KOMBIT opfordrer kommunerne til at indføje krav om brug af henholdsvis Serviceplatformen og Støttesystemerne i forbindelse med udbud.  
KOMBIT redegjorde også kort for dialogen med SKI om det kommende udbud af SKI 02.19.

KOMBIT har etableret Kommunernes Datafællesskab til at stå for analyse af databehov, indkøb af data, forhandling mv. Datafællesskabet samler en række krav til leverandørerne på tværs af projekterne i KOMBIT. Denne organisering skal gøre det nemmere for leverandørerne at holde sig orienteret om KOMBITs forventninger til leverandørmarkedet.

KOMBIT og de enkelte kommuner kommer til at stille store krav til it-leverandører i forbindelse med kommende udbud. Derfor et det vigtigt, at leverandørerne er aktive medspillere i at afspejle den kommunale Rammearkitektur og etablering af integrationer.

Næste skridt

KOMBIT forventer, at det næste møde i rækken afholdes i tredje kvartal, når der er fundet en vinder af udbuddet af de fælleskommunale Støttesystemer, og den nærmere tidsplan for anskaffelsen heraf er fastlagt.

Inden sommerferien planlægger KOMBIT en workshop, der omhandler Dialogintegration og Journalnotater. Se nyhed om leverandør workshop her.

 

Kontakt

Chefkonsulent / Projektleder
3334 9438